Monday, July 22, 2013

Ne mogu da odolim - domaći sapun u prevarama oko nas



Iluzija u toku - gazite po osmotskoj magli




U nekoj dalekoj zemlji, pala je magla. Pokrila zemlju, drveće, kamenje. Zatrpala staze, ušunjala se gde god je mogla. To je čuvena osmotska magla. Ali iako je Paja Patak pričao o hemikalijama, nije imao pojma o hemiji. Znali su to njegovi sinovci, pa mu nisu zamerili. Ovo je karikatura na prvim stranama Organske hemije, koju su napisali Morison i Bojd pre 30 godina. Iako smešna, delovala je pomalo nestvarno. Ko bi danas, u 21.-om veku tako pričao? Lud ili pijan da, ali obrazovan ne. Možda novinari, naše tradicionalno opšte neznalice i o svemu pomalo sveznalice. Ili neko ko je sanjao nešto, a ni sam ne zna šta je to. Ali ne. Prateći tekstove o domaćim sapunima, da vidim kako se ideja pravljenja sapuna razvija kod nas, naletim na nešto, što je aktiviralo sve moje receptore za čudno, skoro paranormalno. Nađoh u zemlji Srbiji  osmotsku maglu i to baš u najstarijem procesu pravljenja kućnih potrepština - u sapunima

Rekoh, a svi to hemičari znaju, nema prirodnih sapuna. Ima nekoliko prirodnih sirovina, koje se koriste za pravljenje sapuna, ali sapuni su nešto između. Jer se prave od 2 prirodne sirovine (masnoće i vode) i jedne sintetičke (hidroksid, živa soda ili hemijski NaOH). Proces je neutralizacija ili saponifikacija. I to je sva mudrost. Nastaje sapun i glicerol, zaostaje nešto vode i to je domaći sapun. A šta rade i kako prave naši blogeri sapune. U gustoj osmotskoj magli, vije se para iznad njihovih "kazana" u kojoj se krčka nešto, a izlazi zdravlje, lepota, duboko delujuće supstancije i sl. 

Blog 1. Obratiću pažnju samo na sastav, iako ima dosta problematičnih stvari koji se navode na sajtu. Slika je slučajna, sve ostale sadrže slične (POGREŠNE) informacije. Mislim da kao ljudi imamo pravo da vidimo kuda nam noge stupaju, a da magla ostane van naših odluka.

Sastav nije ono od čega se polazi u pravljenju bilo čega. U sastavu ovog sapuna NEMA devičanskog maslinovog ulja. Nema ni kokosovog ulja, ni palminog ulja. Nema ni destilovane vode, jer se voda ne destiluje, nego dejonizuje. Naravno da Vam je sada jasno, pod se vidi, bistri se pred očima, nema ni drugih ulja. A prirodni pigmenti.? To nije SASTAV. Navođenje koji je pigment i u kojoj količini zastupljen to je sastav. Iako su ovi "domaći sapuni" samo 5 evra po komadu, ne sviđa mi se miris koji se viori oko njih. Ni ta magla. Sve to liči na prevaru.

Blog 2. I kad je neko "hemičar" po struci, ume da zamagli stvari. Možda od pare koja se razvija, možda od siline pročitane literature. Iako je sajt u većini korekno napisan potkrade se greška, koja može da uđe u glave NEHEMIČARA i da tu ostane zarobljena.

Šta nije u redu sa slikom? Osim što je formula nažvrljana na papiru? Ono što kao hemičar autorka bloga ne bi smela nikako da napiše je da je leva strana MASNA KISELINA. Za ovakvu grešku, pala bi na svakom fakultetu ili dobila "keca" kao vrata u srednjoj školi. Levo je mast (ulje) i to je ESTAR, a nikako masna kiselina. Malo više opreza u pisanju i biće to koristan sajt, za sve vas koji biste da se okušate.

Blog 3. Magla svuda, magla oko nas...Kreativnost bloga zaista može da povuče. I odvuče u mračne dubine. Magla svuda..vrti mi se po glavi Josipa i nikako mi nije jasno zašto ljudi kojima hemija nije struka imaju potrebe da pojednostavljuju hemiju, a da pri tome nemaju pojma šta pišu.  A evo na slici još jedne ilustracije:

Sapun nema strukturu. Sapun nije voćka. Živa soda ne isparava. Tečnosti da. Živa soda je čvrsta i ili izreaguje s mastima ili sa CO2 iz vazduha. CO2 se koristi da na bini izvođačima naprave maglu.
Sapun ne služi za negu tela itd.., itd. Naravno pogađate da me naročito nervira termin eterična ulja. I dok sam ranije verovao da je to posledica neznanja, sada mislim da je to, što bi rekao Velja, malo kraduckanje s hrvatskih sajtova.

Mnogi korisnici ili budući korisnici domaćih sapuna, jer jedina prava reč za ove proizvode je domaći sapun, mogu da budu zbunjeni upotrebom raznih pogrešnih termina, formula, maglovitih reči. Evo još jedne fraze koja se rodila u osmotskoj magli: saponifikovana ulja. Razne radionice za izradu sapuna ne mogu da odole mistifikovanju svojih proizvoda pa na kutiji napišu da sadrže saponifikovana ulja. Saponifikovanjem ulja se dobija sapun. I tačka. Zamišljam kupca kobasica koji uđe u kasapnicu i naruči kilogram obrađene svinje, uz dodatak, iščupanog luka itd.

Da bude opravdano i moje prozivanje novinara, koji u svemu, na žalost, ostave svoj trag evo primera.

Lisa. Nije bloger, ali ima više gluposti u tekstovima ovog časopisa, nego kada nesrećno dete koje nije učilo hemiju iziđe pred tablu i počne da se priseća ili izmišlja.

"Domaći sapuni mnogo više prijaju našoj koži nego fabrički zato što ovi ručno pravljeni pene zahvaljujući kombinaciji kvalitetnih ulja, a ne zbog hemijskih sastojakakoji sadrže industrijski. Svi industrijski sapuni u sebi ne sadrže glicerin, za razliku od domaćih, jer se on iz njih izdvaja da bi se kasnije koristio u druge kozmetičke preparate. Uz domaćesapune zaboravite na isušavanje i perutanje kože."
Industrijski sapun se ne razlikuje od ovih zanatskih (domaćih) verzija sapuna. Jedino ako ne biste koristili recepturu koju je Lisa okačila. Tada bi Vam se koža verovatno rastvorila. Prelistajte sajt, jer je pun iznenađenja, ali sve što pročitate odmah i zaboravite, jer je isključiva namera teksta samo da Vas zabavi. Ova urbana legenda kako industrijski sapuni nemaju glicerola je budalaština. Imaju. Imaju čak i EDTA, koja umanjuje štetno dejstvo metalnih jona iz vode, pri pranju. Ali ako su sapuni. O tome šta su stvarno sredstva za pranje ruku kada nisu sapuni, za neki dan u mom novom blogu. Do tada razmislite i Vi kako da spasemo nauku.
Dao sam par konkretnih razloga zašto je nauci potrebno spašavanje. Da nam Petar ne postane Peter, da deca znaju šta je estar, a šta kiselina i da se pod prirodnim ne gura baš sve u nadi da se proda komad "prirodnog sapuna" za "samo" 5 evra. Ima mnogo dubljih razloga da se nauka spašava od razumevanja kako se prave sapuni, što klinci uče u osnovnoj školi. Jedan od njih je da znate da niste živeli uzalud. Jer bez nauke nema ničega oko nas. Vraćamo se u prvobitnu zajednicu. Nema ni kulture, ni vere, ni politike, ni ekonomije, ni "sigurnog" seksa. Zamislite kako vučete kamenčinu od 8 kg da dobijete u razmeni komad "organskog, prirodnog sapuna, sa eteričnim uljima i kapljicom svežine" (posavetujte se sa lekarom ili farmaceutom ili lokalnim vračem oko korišćenja).


2 komada za 3 sapuna


Da budem fer do kraja, nisu  naše sapundžije bez obzira da li su ili nisu blogeri izmislili ovakve budalaštine. Evo engleskog sajta u kome se prodaje tečni sapun, organski i potpuno 
prirodni!?!?!?

KONTROLA urađena 12.01.2014. i šta vidim. Ne samo da se nisu popravile, već su se i zbližile praveći "prirodne" sapuna od jedne od najgorih hemikalija koju znam -žive sode NaOH. E, to već nije magla, to je ALHEMIJA. 

24 comments:

  1. Da li ste zainteresovani za ispitivanje sadrzaja biljnog sapuna,poslala bih uzorak,to su rucno radjeni sapuni koje kupujem vec duze vreme,ali sam sada malo zbunjena sta u stvari kupujem i koristim,hvala unapred.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Može. Moju adresu imate na mojoj fakultetskoj strani.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Naprotiv. Može i danas tel 32823939.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Da li zaista mislite da će vas prosečan kupac u Srbiji razumeti ako na specifikaciji sapuna kao sastojak napišete Sodium Cocoate? Koliko prosečnih potrošača zasta zna šta je kaustična soda? Zanima me kako se niste ostrvili na neke od industrijskih proizvođača i njihove krajnje neetičke tržišne malverzacije u Vašem tekstu. Jer očigledno niste upoznati da po postojećem zakonu u Srbiji proizvođač čak nije ni obavezan da napiše šta je sastav kozmetičkog proizvoda.
    Sapun ima strukturu kao i svaka druga stvar. Da biste to iskusili, nije Vam potrebna mašta, već čulo dodira. Pošto ste ovako agresivni u Vašim neosnovanim napadima, kada je u pitanju moj lični blog, savetujem Vam da pročitate seriju istinitih edukativnih članaka koje sam napisala a koji su prilagođeni široj čitalačkoj publici. Nešto što se za Vaš blog ne može reći. Ono što se pak može reći jeste da Vam uprkos poodmaklim godinama, nivo osnovnog vaspitanja, kulture i dobrog ukusa strahovito manjka. Ukoliko imate nekih primedbi na moje tekstove, preporučujem Vam da se u budućnosti obratite meni lično.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poštovana Ksenija,
      strašno mi je žao što je istina tako bolna. Ali idemo redom. Od "prosečnih potrošača" kako se pežorativno obraćate ljudima koji kupuju i Vaše sapune SVI razumeju šta je kaustična soda. Štaviše posetite stranice koje pišu deca o hemiji, pa ćete lako videti da morate da se razumete u stvari o kojima pišete. Sodium cocoate je naravno trik i on će biti raščlanjen, baš kao i Vaši trikovi. I ja nemam problema da se "ostrvim" na sve koji omalovažavaju hemiju ili prosto rečeno lupetaju. Sapun nema strukturu. Ali to se uči na hemiji. Ako ste Vi upoznati s tom "strukturom" savetujem Vam da objavite rad na tu temu. Mogu i da Vam preporučim međunarodne časopise. Inače struktura se ne određuje "čulom dodira". Ali to već zalazi u fiziku, a za to ima kompetentnijih od mene da Vas poduče. Vaš ton i pominjanje mojih godina, kao moj lični minus, je deo neprihvatljivog bezobrazluka, ali sam odlučio da Vaš komentar pustim i pored toga. Verujem da Vaše reči svedoče dovoljno o Vašim namerama. Edukaciju (više volim obrazovanje) ipak prepustite kvalifikovanim ljudima, a Vi to svakako niste. Svakako hvala na Vašem javljanju. Ako su Vama potrebne informacije slobodno me kontaktirajte. Ja se ne ljutim, biće mi drago da Vas podučim hemiji. I pristojnosti.

      Delete
  3. Dragi moj druže,
    VELIKO TI HVALA što svoje vreme koristiš da učiš hemiji sve ne koji su protrčali kroz osnovnu i srednju školu. To su generacije bez časova ili sa jedva 30 minuta takozvane nastave, koje su žrtvovane radi političke borbe na ulicama i koje su zauvek promenile sliku Srbije. Bojim se da si se kao Don Kihot ustremio na vetrenjače koje se zovu NEZNANJE, NEMAR, JE..MISENTIZAM I SL. ONjihovo neznanje je praćeno podsmevanjem svakoj preciznosti, tačnosti, studioznosti, koju oni zovu ‚‚tupljenjem‚‚...
    Hvala ti od srca...
    Radujem se svakom slovu koje napišeš i rado ih čitam i prenosim svojoj i tudjoj deci koja žele da čuju, da kritički posmatraju stvari dok čitaju ‚‚istinite edukativne‚‚ slagalice kojih su naše novine pune, kao i džepovi onih koji nam te igre reči bez smisla naturaju ...
    Samo nastavi tako!

    ReplyDelete
  4. Uh, moj komentar zbog dužine mora ići u više delova.
    Iz teksta i u tekst sve se više nervirate i to na veoma duhovit način, ako mene neko pita, a ne pita me. Hvala.
    Mora da ste mi čitali misli kad ste pisali o ovoj temi. Opet sam se dvoumila da li da vas pitam neke stvari, ali pošto vidim da ste raspoloženi da nas sve učite, to ću i učiniti, ali prvo o tekstu.
    Ne mogu da kažem da ste krivi za to što sam se zainteresovala za pravljenje sapuna jer ne zvuči lepo i ima lošu konotaciju, pa ću ipak promeniti u to da ste zaslužni. Nisam hemičar. Bila sam odličan đak koji je podjednako voleo sve predmete i isto toliko razumela sve, ali isto tako zaboravila mnogo toga. Poštujem sva postojeća zanimanja i ne mislim da školovanje prestaje kad završimo školu. Zašto moje znanje iz hemije (i svih ostalih nauka) ne može da preraste ono iz škole? Nije nam ni dostupno. U novinama se piše o svemu drugom osim o prirodnim i društvenim naukama, novim dostignućima itd.

    ReplyDelete
  5. Moje preveliko poštovanje prema nekoj profesiji ide dotle da mi nije bilo ni na kraj pameti da rukujem i mešam opasne stvari van laboratorije i bez imalo znanja. Probala bih da pravim za sebe, a o prodaji ne bih razmišljala jer mislim da nisam stručna za to. Sa druge strane, naši preci su pravili sapune, meleme, tinkture bez ikakvog znanja o hemiji. Boja prababa ništa nije znala o tome, ali se očigledno pridržavala "recepta". Opet pišem, vi ste nam preporučili da probamo. A onda spominjete našeg hemičara i grešku koja se potkrala (meni nije delovalo zlonamerno, otuda i izraz da se greška potkrala).Svi smo mi ljudi i svi grešimo. Dobro je dok vidimo greške i dok ih neko vidi. Ako jedan hemičar napravi malu grešku, a koji zna mnoooooogo više nego ja, zašto ne bih pokušala i ja sa pravljenjem sapuna, krema, balzama za usta, dezodoransa?
    Ne vidim razlog zašto neko ko ima svoju proizvodnju kozmetike ne bi pitao za savet, plaćen ili ne, slao svoje uzorke kod vas, ako postoji mogućnost. Ne znam kakva je politika fakulteta i da li je zakonski dozvoljeno da vam male firme plaćaju za savete, analizu uzoraka, da li vi smete da pravite neke komercijalne proizvode i na taj način finansirate neke druge projekte? Pošto ste govorili o finansiranju velikih firmi i da bi vam to pomoglo, ne zaboravite i na male firme kojih je više, a koje bi možda bile zainteresovane da poboljšaju svoje proizvode, plasiraju nove ili da im pomognete da nađu inostrane dobavljače za opremu ili sastojke koji nisu PRIRODNI, a nisu štetni i nema ih kod nas u prodaji. Po nekoj pristojnoj ceni, pomoglo bi i vama i njima, ali nisam ja ta koja ima pravo da određuje koja je cena pristojna.
    Čitajući razne tekstove i oglase za prodaju, baš sam ciljano tražila šta navode kao sastav. i BAAM, isto što i vi, ulja, ulja i ulja. To je blago rečeno, dovođeno kupaca u zabludu. Zašto potcenjivati svog kupca i pisati ono što mislimo da bi on razumeo? Jedno je uprošćavanje, a drugo je pogrešno. Ako navedete latinski naziv Sodium Palm Kernelate i Sodium Cocoate (ne znam da li je potpun naziv) to je jedino ispravno? Jasno je da običan čovek to ne razume i da zato male radionice stavljaju imena ulja sa namerom da naglase kvalitetan?! sastav, a ima tu i neznanja. Nije strašno jer je uvek neko tu koga možemo pitati. Evo ja ne znam kako da naglasim da je moj sapun od maslinovog ulja, koje nije devičansko, da je pravljen na BAZI tog i tog ulja ili se drugačije kaže?
    Drugo, svi naglašavaju da je prirodno, organsko ( ne znam po kom osnovu znaju da je organsko) i ne dopada mi se ta averzija prema onome što nije prirodno, kao da ne znaju da su otrovi iz pečurke prirodni, otrov žaba, zmija, toksini i radijacija su isto tako prirodni, pa nisu poželjni u sapunu. Prirodni sapun je onaj obran sa drveta na kojem rastu šareni sapuni. Svi naglašavaju da je bez životinjskih masti kao da je to nešto najgore moguće. Pristojnije bi bilo u vidu upozorenja za one koji su protiv toga. Na neki način je i to dovođenje u zabludu potrošača koji bi želeo koziji sapun ili kremu od nevena koja se pravi od svinjske masti oprane u nekoliko voda.
    Šta Vi mislite o sapunima na bazi životinjskih masti? Koja je razlika od sapuna koji smo napravili od kokosovog ulja, maslinovog ili kombinacija nekoliko? Koja je razlika i koja je prednost pojedinih?

    ReplyDelete
  6. Drugi naglašavaju da je poželjno da ulja nisu kompletno saponifikovana, odnosno da nije dobar odnos između ulja i kaustične sode i da treba da ima više ulja. Zašto, zbog osećaja na koži samo zato što se u toku kupanja premažemo tim viškom ulja ili sam potpuno pogrešno shvatila? Zar sapun nije nešto što treba da opere, a losioni, ulja i kreme da nam naprave zaštitni sloj koji neguje kožu (u nedostatku boljeg izraza jer prezirem reklame i njihova superinteligentna zrnca plave boje koja peglaju veš i rešavaju ukrštene reči, a naišla sam na sajtove sa domaćom kozmetikom i istim tim rečnikom, što me je i odbilo).
    Pročitala sam i da neki ližu sapun dok proveravaju da li je gotov iako se zna da mu treba, recimo mesec dana. Da li je to bezopasno?
    Nemojte misliti da sam zaboravila da ćete pisati o Dove sapunu. Čekam.
    Možda je atraktivno, ali koliko je delotvorno stavljanje ovsenih pahuljica, kore limuna, kafe, u sapun osim što mogu zapušiti odvod?
    I kad sam več spomenula NEPRIRODNE sastojke ili one koji nisu prirodni ili su protiv prirode...ne znam, to još uvek pokušavam da shvatim, možda treba objasniti da i velike kompanije ulažu u svoje proizvode, da imaju svoje laboratorije i da im je ponekad u interesu da naprave kvalitetan proizvod. Pa pobogu, valjda se i oni kupaju i mažu kremama. Ako možete, uzmite neki proizvod i napišite koji sastojci su ti koji su štetni, a koji su poželjni.
    Pre nekoliko godina su testirali neke kreme koje su svoj uspeh zasnivale na nekom ulju ili supastanci koja je ključna za i protiv bora i pronašli to isto u tragovima, što po nekim istraživanjima ne može da deluje. To je druga tema zajedno sa gelovima i losionima sa lotosovim cvećem i morskim krastavcem, kolibrima i čime već jer kada bi se to koristilo u masovnoj proizvodnji nestalo bi sa lica zemlje.
    U slučaju da sam neko ko želi da pravi kremu protiv bora i pronađem podatak da je najefikasniji peptid Matrixyl 3000, ne mogu znati kako da ga nabavim osim preko Amazona, ne znam koliko treba da ga stavim, da li bolje deluje u kombinaciji sa još nekim peptidom, čak ne znam ni kojim. Eto, to je nešto što Vi možete da mi kažete, ako ne Vi, sigurno znate nekog ko zna i sve to uz neku nadoknadu kao deo finansiranja vaše katedre. I ne mislim samo na peptide jer je tu još mnogo toga što se može staviti u kreme, kao i šta se ne sme staviti, kolika je trajnost, kako izbeći konzervanse, ako se stavljaju, šta staviti i slično.
    Poenta moje priče je da vlasnik fabrike za pravljenje kompjutera ne mora da zna da napravi matičnu ploču niti da ume da sastavi kompjuter., ali zato ima ljude koji rade svako svoj posao i ima savetnike. Ako se odlučim da pravim kozmetiku i uspem da napravim dogovor sa nekim hemičarem, farmaceutom i dermatologom (bajkaaaaa), mogu otkloniti neke nedoumice, poboljšati proizvod i stati uz autoritete koji su potvrdili ispravnost.
    Istina je da ne pravim ništa od toga, ali nije isključeno. Tačnije, volela bih.
    Pozdrav i još uvek se smejem zbog kilograma obrađene svinjetine sa iščupanim lukom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marija pitanja su Vam izuzetno precizna, pa zahtevaju dosta vremena za precizno, pisano odgovaranje. Nemam ništa protiv toga, ali je možda lakše da se vidimo i porazgovaramo. Moja adresa je na linku http://www.chem.bg.ac.rs/osoblje/35-sr.html lab 484. Imate mail na naslovnoj strani bloga, pa se "čujemo". Matrixyl 3000 je smeša dva lipidna peptida i ako biste se za to odlučili možda bi mogao da bude posao života :).

      Delete
    2. Hvala Vam! Do ovih pitanja sam došla čitajući Vaš blog i nekoliko sa temom pravljenja sapuna i moje zanimanje je bilo u pravcu pravljenja kozmetike za sebe. O tome nisam ništa ni znala. Pitanja su došla sama od sebe jer sam navikla da budem temeljna, a svi ponavljaju neke reklamne fraze kao papagaji i ne daju prave informacije koje mene kao mogućeg kupca zanimaju. Što je najgore, daju pogrešne. Danas sve vrši "detoksikaciju". I ne znaju koliko je taj termin sporan.
      Biće mi drago da Vas upoznam. Takva profesionalna prilika jednog renesansnog čoveka u pokušaju se ne propušta.

      Delete
  7. Hvala ti na lepim rečima. Moram da priznam da nisam očekivao da će se klinci uključivati. Sviđa im se ova borba zbog koje sam sve i počeo. Nisam ja od onih koji veruju da možemo da prevaspitamo Vladu, sada, na brzinu. Meni su važne generacije koje dolaze, jer i kada sam ja bio klinac bilo je zaljubljenika koji nisu štedeli ni vreme ni eksperimenta da nas uvuku u ovaj magični svet hemije. Zahvaljujući mojim vršnjacima koji me podržavaju idem putem, da probodem još po koju vetrenjaču, dok ne dođe neko novo vreme. A "zakerala" će i protiv svoje volje da se obrazuju. To je stvarno najlepši deo ove priče.

    ReplyDelete
  8. Одличан текст, заблуде постоје да би се разбијале, а овај текст то одлично ради. Штета што неки људи уместо да прихвате своје незнање и труде се да га замене знањем, мисле да исто могу прикрити агресијом.

    ReplyDelete
  9. Hvala. Podučićemo ih iako to ne žele i misle da je odlično što ne znaju. A agresija je deo očaja.

    ReplyDelete
  10. zasto u nekom narednom tekstu na vasem blogu ne objasnite "sveznalicama" da se u sastavu gotovog sapuna ne moze pisati da ima NaOH ako se zna da u postupku saponifikacije taj isti NaOH ne razgradjuje samo sastojke vec i sam sebe tako da po zavrsetku iste od njega ne ostane ni trag vec tri molekula natrijuma i jedan glicerina....kako se onda moze pisati da sapun poseduje nesto sto nema....zar na etiketi o sastavu ne treba da stoje sastojci koje ima GOTOV proizvod?

    ReplyDelete
  11. Naše "sveznalice" ili tačnije neznalice su me podučile da po našem "zakonu" mogu da pišu šta hoće, jer ne moraju da pišu sastav, Zapravo nisu sebi raščinili šta je pojam sastav, a šta polazna SIROVINA. Inače ako je tačno da naš "zakon" nema takvu odredbu, trebalo bi pokrenuti akciju, da se to izmeni. ZAUVEK.

    ReplyDelete
  12. Znate,posle nekih tridesetak godina rada tokom kojih posetih ili boravih zaradjujući za svoj hleb, desetine raznih laboratorija koje analiziraju razne prozvode, videh da ljudi zaboraviše značenje prve reči u nizu: hemija...tj hemijska reakcija...medju prvima je ona kao ‚‚kiselina i baza daju so i vodu...zamislite da na soli pise sastav kao na sapunu: hlorovodonična kiselina, natrijum hidroksid... zaboga...tako su i zaboravili da je saponifikacija HEMIJSKA REAKCIJA.

    ReplyDelete
  13. Поштовани,
    јуче сам направила врло малу количину свог првог сапуна. Не знам ни да ли сам успела право да Вам кажем. Свакако планирам производњу за продају, не би ли свом мужу обезбедила минималан извор прихода, који наравно, нема посао. Слажем се са свим што сте овде написали, мада ме интересује следеће: како написати састав сапуна ако је потребно писати коначан производ? Наиме, у хемијској реакцији између тристеароилглицерола (тристеарин, естар) и натријум хидроксида, настају као производи глицерол и натријум-стеарат, тј. сапун. Проблем се огледа у томе што када помешам сва уља за добијање одређеног сапуна, ја немам појма да ли после сапонификације настаје стеарат, олеат, палмитат итд. Тако да уместо састава је боље декларисати "сапун направљен од тих и тих уља, са додатком тих и тих биљака, и тим и тим етарским уљима".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zato je najbolje da napišete natrijumov sapun, kao polazne sirovine korišćena su x, y, z ulja. Aromatizovano etarskim uljima od ... Inače informacije i diskusije oko pravljenja, dilema i sl, osim na blogu od sada imate i na mojoj FB strani https://www.facebook.com/groups/Hemijasapuna/ Čekamo Vas. A lako ćete znati da li ste uspeli. Već sutra otkinite delić i operite ruke. Ako je dobro urađena kalkulacija sapun će samo slabo zatezati kožu. Za 10 dana možete da ga koristite. Više o svemu na FB grupi.

      Delete
  14. Poštovani profesore,
    nisam hemičar ali moja svekrva jeste. Radila je 35 godina u industiji sapuna. Kada su moja deca bila mala, pravila im je mast za bebe, dečiji sapun, peraći sapun. Odavno je u penziji. Čitam joj Vaše tekstove i slatko se smejulji jer se potpuno poklapa sa onim što ona nama godinama govori. Međutim, imam jedan problem s njom. Ne želi da mi pomogne u pravljenju sapuna jer smatra da je o u kućnim uslovima neozbiljno. Htela bih da napravim sapun za bebe. Možete li da mi napišete šta smem da stavim, u kojim količinama i koliki Ph treba da bude? Puno Vas pozdravljam i zahvaljujem! Marija

    ReplyDelete
  15. Postovani,
    razmisljam o izradi sapuna bez kausticne sode ali ne mogu da nadjem pravi recept, za izradu tog sapuna. Probala sam i uradila sapun na bazi voska sa dodatkom biljnog glicerina, ad kapi i etericnih ulja koji je preporodio kozu mog deteta. Da li je moguce napraviti sapun na bazi avokadovog, kokosovog ili si butera?

    ReplyDelete
  16. Bez NaOH nema sapuna. To moze biti proizvod slican sapunu.

    ReplyDelete

Sadržaj komentara koji na bilo koji način izlazi van okvira pristojnosti neće biti prikazan.